VMSZ – Vízimentők


Megrendelő: VMSZ - Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata

Kreatív terület: Arculattervés

A Salt Communications 2017-ben felkérést kapott a VMSZ arculatának újragondolására, azzal a kifejezett kéréssel, hogy a Konstantin kereszt mindenképpen jelenjen meg az új arculatban. A VMSZ olyan civilszervezet, amely a közösség számára elsőrendűen (megkérdőjelezhetetlenül) fontos tevékenységet, életmentést, eszközmentést és a megelőzéssel kapcsolatos képzési feladatokat lát el önkéntes alapon, önerőből, ugyanakkor professzionálisan és hatékonyan. Nem hatóság, nem kormányzati szerv, nem a magyar egészségügyi rendszer része, nem profitorientált vállalkozás. Tevékenységét kormányzati, vállalati és magánjellegű támogatásokból, valamint értékesített szolgáltatásokból tartja fent.

A vízimentők kommunikációja erőteljes, sokrétű, rengeteg információ van róluk, minden lehetséges felületet használnak – de a megjelenés nem egységes, ezért a kommunikáció széthullik, nem elég erőteljes, illetve a kommunikációban – elsősorban a vizuális elemek miatt – nem tükröződik ugyanaz a profizmus, amit a tevékenységükről amúgy gondolunk.

Az arculattervezés során szerettük volna megtalálni azt a gondolatot (misszió, vízió), amely a VMSZ-ség lényegére tapint rá, ami kulcsa lehet a szolgálatnak, nagy kezdő betűvel: Szolgálatnak. A következő gondolatok mentén haladtunk.

  • Ha feltételezzük, hogy a tevékenység lényege a MENTÉS, mégpedig embert próbáló, kiélezett körülmények között, akkor a jel (embléma) legyen mentési segédeszköz, erős megkülönböztető jelzés, ahogy a sziréna, reflektor, mentőöv…
  • Tehát hozzunk létre egy, a mentést támogató funkcionális TÁRGYAT, amely nemcsak a parton, de a mentés közben is szolgálatban van. A jel ne csak utaljon, hanem vegyen részt, vegye ki részét a mentésben! Ebben az olvasatban elléptünk a hagyományos értelemben vett logotípiától és messzebbre igyekeztünk tekinteni. Kitüntetetten ezt a szempontot vettük előre, ennek rendeltünk alá minden mást. A VMSZ filozófiájához igazodtunk: az emberi élet az első! Amikor menteni kell, akkor a hajánál fogva ragadjuk meg a fuldoklót.
  • A logotípia minden pillanatban legyen AKCIÓ-kész állapotban.
  • De emellett törekedtünk arra, hogy esztétikai, és gondolati vetülete (tömörítés, két részlet harmonikus, szellemes, tetszetős együttállás, arányok) is megfeleljen az elvárásoknak.

Szerettük volna továbbá, ha a Jel két, általunk elképzelt, szélsőséges szituációban helyt tudna állni, és mentő eszközként kapna szerepet:

  1. A viharos Balatonban, hullámok között vergődő fuldoklót, akinek a látási esélyeit a vízpára csökkenti- erős, beazonosítható vizuális inger érné, amint meglátja a közeledő mentőhajó oldalán a jelet.
  2. Zsúfolt strandon, lángos majszolgatása közben, elhaladva egy vizimentős mellett, tudattalanul elraktározódjon a ruháján látott információ, hogy amikor fél órával később segítséget kell hívni egy bajba jutotthoz, nagy eséllyel elő hívódjon az elraktározott kép, az információ.

A munkánk  2019-ben aranyat nyert a Kreatív RGB Design Awardon nagyarculat kategóriában.